Fagråd for forbrukersaker
Fagrådet for forbrukersaker i Standard Norge ble opprettet i 2005 og har følgende mandat:
”Fagrådet skal være rådgiver for Forbrukersekretariatet i Standard Norge og være en styringsgruppe for prosjektet. Fagrådet skal godkjenne sekretariatets arbeidsplan og årsrapport og bistå ved prioritering av prosjekter og deltakelse i standardiseringsprosjekter med forbrukerinteresse.
Fagrådet skal følge arbeidet i ISO COPOLCO og gi innspill til hvordan Standard Norge skal stemme og svare i saker som behandles der.
Fagrådet skal årlig rapportere til Standard Norges styre om aktiviteten”.
Medlemmer
Følgende personer er oppnevnt i Fagrådet:
- Leder Gunstein Instefjord, Forbrukerrådet
- Nestleder Kjersti Larssen, Barne- og familiedepartementet
- Olav Kasland, Forbrukerrådet
- Elisabeth Varland, Barne- og familiedepartementet
- Marthe Flaskerud Hagberg, Standard Norge
- Åse Lunde, Standard Norge
Leder av forbrukersekretariatet og sekretær for fagrådet er Marthe Flaskerud Hagberg, Standard Norge.
Prioriteringer og viktige områder
Fagrådet for forbrukersaker og forbrukersekretariatet i Standard Norge har utarbeidet kriterier som skal benyttes for å
- identifisere standardiseringsprosjekter som er viktige for forbrukerne
- prioritere mellom prosjekter;
- gradere viktigheten av et prosjekt.
Følgende områder er vurdert som viktige ut fra et norsk forbrukerperspektiv og standardiseringsprosjekter innenfor disse er prioritert av fagrådet:
- Helse (utsatte- og sårbare grupper)
- Universell utforming (tilgjengelighet for alle, hjelpemidler, ergonomi)
- IKT og personvern
- Tjenester og handel (kvalitet, omfang og klagebehandling)
- Miljø og samfunnsansvar (kommunikasjon, merking, skadelige stoffer, avfall, bærekraftig forbruk, emballasje)
- Informasjon og merking
Fagrådets strategi
- Arbeide for at det deltar norske forbrukerrepresentanter i alle relevante nasjonale komiteer innenfor de prioriterte områdene.
- Arbeide for norsk forbrukerdeltakelse i internasjonale standardiseringsprosjekter i henhold til prioriteringskriteriene.
- Spre kunnskap om standardiseringsarbeid og nytteverdi av deltakelse i standardiseringsprosjekter.
- Ha en god sammensetning av forbrukernettverket.
- Aktiv deltakelse i ISO COPOLCO - på årsmøte og i arbeidsgrupper.