Coaching
Coaching som tjeneste øker i utbredelse.
Målet med standardene er å styrke kvaliteten på norske coacher. Standarden skal være et bidrag til å gjøre bransjen mer seriøs og faglig basert.
Flere standarder
Det er fire standarder som omfatter krav til kompetanse, sertifisering, krav til leveranse og krav til utdannelse.
NS 11251:2023 Coachingtjenester – Krav til kompetanse beskriver hvilken kompetanse en kunde skal kunne forvente fra en coach.
Standarden vil være nyttig for kjøpere av coachingtjenester, coacher og skoler som utdanner coacher. Den beskriver grunnleggende kompetanseområder for coaching, som relasjonskompetanse, kommunikasjon, selvinnsikt, psykologi og etikk. Standarden beskriver også avgrensning mot andre fagområder. NS 11251:2023 er tilgjengelig på norsk og engelsk.
NS 11253:2023 Coachingtjenester – Krav til leveranse setter krav til leverandører av coaching som tjeneste. Kravene er ment å bidra til å gi god kvalitet på tjenesten og til å informere potensielle kjøpere om hvilke krav de kan forvente at en leveranse tilfredsstiller.
NS 11252 (krav til sertifisering) og er NS 11254 (krav til utdannelsen) er under arbeid og skal etter planen komme på høring og publiseres i løpet av 2024.
Standardene forener innhold fra ulike retninger og fagområder innenfor coaching.
Komiteen
Standardene er utarbeidet av Standard Norges komité SN/K 258 Coaching med medlemmer fra følgende virksomheter: Den Norske Coachforening, DNV, EMCC Global/Norge, Erickson Coaching Nordic, Gestaltpraktiserende i organisasjoner (GPO), International Coaching Federation Norway (ICF Norge), Leveraas AS, Nocna AS, Norsk Forening for Coaching & NLP, Norsk Senter for Coaching, Optivis Life and Business Academy, Potensialbygger, Teambyggerne og Løwe Coaching.