Revolve NTNU: Norges tøffeste studentorganisasjon?
Oppgaven: lag en konkurranseklar formelbil fra scratch ved siden av fulltidsstudiene. Tid: 8 måneder. Dette høres kanskje ut som en umulig oppgave, men i så fall har studentorganisasjonen Revolve gjort det umulige hvert år siden 2012. Et hovedelement som gjør oppgaven gjennomførbar, er standarder.
Studentorganisasjonen Revolve ved NTNU har som mål å designe og sette sammen en elektrisk racerbil i løpet av ett år. Det er et isolert årsprosjekt, og nye studenter fra et bredt spekter av studiebakgrunner starter på et nytt prosjekt hvert år.
Revolve fant sin oppstart i 2010, da fire studenter ønsket mer praktisk erfaring knyttet til det de studerte. Etter litt research fant de fram til Formula Student – verdens største konkurranse for ingeniørstudenter innen motorsport.
Studentgrupper fra hele verden bidrar med en egenlagd formelbil, drivstoffdrevet eller elektrisk og med manuell eller selvkjørende operasjon.
Formula Student kan ses på som bilens praksisperiode, eller ilddåp. Det er der bilen går fra garasjen og tegnebordet til en ordentlig racerbane, hvor bilene blir vurdert etter en rekke kriterier, blant annet drivstofforbruk, akselerasjon og design.
Kommer ikke «i mål» uten standarder
Det er en enorm oppgave, og for å komme i mål tar Revolve i bruk utallige standarder i mange ledd av prosjektet. De har NTNUs skoleabonnement for tilgang til et stort bibliotek av standarder.
Det at et helt nytt lag settes sammen hvert år, gjør standarder essensielle. Bestemte oppskrifter kan følges og repeteres, så det ikke oppstår feil og misforståelser.
Slik forenkles mildt sagt informasjonsoverføringen fra generasjon til generasjon.
– At bilens systemer er utviklet med utgangspunkt i standarder medfører at nye medlemmer kommer raskere i gang med egen utvikling ved at de kjenner seg igjen fra tidligere prosjekter. Derfor slipper vi å bruke tid på å utvikle ting som allerede eksisterer, [vi bruker heller] tiden på å innovere, sier Håkon Liverud, sjefsingeniør for elektronikk.
Utallige standarder er brukt, men ett konkret eksempel er ISO 11898-serien, som omhandler Road vehicles — Controller area network (CAN). Standarden er brukt til å koble opp og programmere CAN-bussen som kretskortene i bilen bruker for å snakke sammen.
Revolve NTNU har oppnådd noen imponerende resultater. De fikk andreplass sammenlagt i Formula Student Germany 2018. De fikk òg sammenlagt andreplass i Formula Student Austria 2019.
Der fikk de i tillegg førsteplass på design.
Deres nye bil
Aurora er navnet på deres tiende bil. Den har en akselerasjon på 0-100 på 2.5 sekunder, og har kapasitet til både førerstyrt og selvkjørende drift.
Vi ønsker Revolve NTNU lykke til med konkurransene, og fremtidige prosjekter.
Noen andre standarder som gir Aurora liv:
- ISO 2692
- ISO 8608:2016 - Simulering av veiprofiler for testing av adaptive dempere
- ISO/IEC TS 17961:2013 - Programmeringsstandarder
Les mer her på deres nettside.
Standard Norge var sponsor for Revolve NTNU i 2022