Kurs i gjennomføring av forbedringsprosjekter etter ISOs standarder for ledelsessystemer

På dette kurset lærer du hvordan man med utgangspunkt i NS-EN ISO 9001 kan planlegge og gjennomføre nødvendig forbedringsarbeid, og skape en organisasjon der jakten på nødvendige forbedringer blir en del av bedriftens kvalitetskultur.

Tilgjengelige kursdatoer

Det er foreløpig ikke satt opp nye kursdatoer for dette kurset.
Meld din interesse for kommende kurs ved å sende oss en e-post til:
kurs@standard.no

Vi kan også levere dette kurset som et bedriftsinternt kurs.

 

Kapittel 10 i alle de sentrale ledelsesstandardene gir klare rammer for hvordan vi bør sette det kontinuerlige forbedringsarbeidet i system, slik at vi på en strukturert måte sikrer at vi utvikler kvalitet, lønnsomhet og konkurransekraft.
Kapittel 5 i de samme ledelsesstandarder, understreker lederrollens betydning for at dette arbeidet gjennomføres på involverende måte, slik at arbeidet med kontinuerlige forbedringer blir forankret i bedriftens kultur.

I selve begrepet forbedringer ligger den grunnleggende tanken om at uansett hvor gode vi er, kan vi alltid bli bedre. Å styrke konkurransekraft og lønnsomhet er både kjernen, og et ønsket resultat av alle forbedringsprosjekter. Kontinuerlige forbedringer må gjennomsyre hele bedriften, og skje på alle nivåer for å få den ønskede effekt.

Resultater skapes av mennesker, og gode resultater er avhengig av at mange er drevet av et ønske om å optimalisere dagens drift og prosesser. Med et strukturert forbedringsarbeid, skal vi i fellesskap utvikle en arbeidsform der vi bygger en forbedringskultur som varer.

Kurset omhandler:

  • Hvilke rammer kvalitetsstandarden ISO 9001 gir for systematisk utvikling av kvalitet
  • Hvordan styrke lønnsomhet og konkurransekraft gjennom dette arbeidet
  • Hvordan sette kontinuerlig forbedringer inn i et helhetlig rammeverk og system
  • Hva sammenhengen er mellom LEAN, ISO og kontinuerlige forbedringer
  • Hvordan sikre involvering og eierskap til nødvendig forbedringer
  • Lederrollens betydning for vellykkede forbedringsprosjekter
  • Hvilke roller den øverste ledelse har, og hva som er avgjørende at operative ledere vektlegger
  • Hvordan bygge en forbedringskultur som varer
  • Erfaringsutveksling fra ulike forbedringsprosjekter
  • Hvilken nyere forskning som er på dette området, og hva virker sjelden
  • Gjennomgang av suksessfaktorer for å lykkes med forbedringsarbeid

Kurset blir gjennomført med en rekke diskusjonstemaer inkludert praktiske oppgaver, sydd sammen rundt et gjennomgående case. Vi tilpasser problemstillingen i caset/ oppgave så tett som mulig opp til kursdeltakernes virkelighet slik at overføringsverdien til egen arbeidssituasjon blir størst mulig.

Mål for kurset

Du vil sitte igjen med en god forståelse av hvordan man med utgangspunkt i ISO 9001 og andre ledelsesystemstandarder fra ISO kan planlegge og gjennomføre nødvendig forbedringsarbeid, og skape en organisasjon hvor jakten på nødvendige forbedringer blir en del av bedriftens kvalitetskultur.

Målgruppe

Kurset passer for ansatte som har ansvar for å styrke organisasjonens lønnsomhet og konkurransekraft. Ledelse, organisasjonsrepresentanter, og andre sentrale nøkkelpersoner.

Krav til forkunnskap

For at kursdeltakerne skal få best mulig utbytte av kurset, er det viktig å inneha noe forkunnskap om ISO 9001 og prinsippene for Kvalitetsledelse (QMS).

Foreleser

Steinar Amundsen er fagansvarlig i Bright Performance as, og arbeider primært med områdene omstilling, forbedringsarbeid og strategi. Han har lang erfaring med å bistå organisasjoner i ledelsesspørsmål, og er ofte sparringpartner og coach for ledere på ulike nivåer. Steinar har faglig bakgrunn fra ingeniørfag, økonomi, informatikk og pedagogikk, i tillegg til spesialkompetanse innen forbedringsarbeid og strategisk analyse. Han er faglig sterk, og anerkjent for å skape et stort engasjement i organisasjoner han jobber med.

Om kursavgift og avmelding

Kursavgiften inkluderer vannmerket standard og kurshefte. Ved fysisk kurs inkluderes også lunsj, kaffe og te.

Medlemmer av Standard Norge får 15 % rabatt på dette kurset. Ta kontakt med salg@standard.no for å få oppgitt rabattkode (medlemskap er ikke det samme som å ha abonnement).

Betingelser ved kursavmelding

Bedriftstilpasset kurs?

Ønsker du et felles kompetanseløft i din virksomhet? Få et godt innblikk i, og gjennomgang av standarden på virksomhetens premisser.

Les mer om bedriftsinterne kurs