Abonnement på standarder – det viktigste du trenger å vite om ny abonnementsløsning

Høsten 2023 lanserte Standard Norge nye nettsider med en ny kjøpsplattform, inkludert ny abonnementsløsning på standarder. Plattformen bygger på ny teknologi og tilbyr moderne brukertilpasset funksjonalitet og flere valgmuligheter for våre kunder. 

Publisert
mann som sitter foran dataskjerm på kontorplass
Foto: Standard Norge/Nicolas Tourrenc

Ved overgang til ny abonnementsløsning i september 2023 ble alle våre kunder tildelt et nytt abonnement basert på tilsvarende avtale i gammel løsning. Gjennom høsten har vi vært i tett dialog med kunder som har hatt spørsmål om den nye abonnementsløsningen eller som har ønsket endringer. Vi oppfordrer alle til å ta kontakt dersom man lurer på noe eller har utfordringer. 

  • For spørsmål om abonnement ta kontakt med salg@standard.no
  • Trenger man hjelp med innlogging eller lignende kan man ta kontakt med support@standard.no

Se også våre hjelpesider for abonnement hvor vi fortløpende legger til oppdaterte hjelpetekster og veiledninger.

I tiden som kommer vil vi fortsette å utvikle flere tjenester i samarbeid med våre kunder. Derfor er vi veldig interessert i en aktiv dialog for å forstå nye brukerbehov og tilpasse våre tjenester best mulig.

Noen av de viktigste endringene og forbedringene i den nye abonnementsløsningen

  • Nytt leseverktøy - nå er det enklere å lese standardene
  • Tilpass abonnementet etter eget behov
  • Alle brukere må være registrert
  • Abonnementsprisen er avhengig av abonnementstype, antall registrerte brukere og pris på den enkelte standard

Nytt leseverktøy

Du kan lese innholdet i standarden i et eget online lesevindu. Lesevinduet tilpasser seg din skjerm, og du trenger ikke laste ned en PDF-leser. Det nye lesevinduet vil også kunne utnytte informasjon i standarder som foreligger i XML-format, som vil gjelde flere og flere standarder framover. Da vil det for eksempel være lettere å navigere rundt om i innholdet.

Tilpass abonnement etter eget behov  

Siden det er store forskjeller på hvordan ulike virksomheter bruker og trenger tilgang til standarder, tilbyr vi nå flere forskjellige abonnementer med forskjellige tjenester. Du kan opprette flere ulike abonnementer avhengig av behov. Les mer om våre abonnement og tjenester

Alle brukere må være registrert

I den nye abonnementsløsningen må alle brukere være registrert i plattformen. Det gjør det blant annet mulig å gi brukere i samme virksomhet tilgang til forskjellige abonnement.

For en administratorer er det derfor viktig å jevnlig gjennomgå abonnementene og hvilke brukere som er registrert for hvert abonnement. Se veiledning for hvordan administrere brukere [LENKE]

Abonnementspris

Prisen for et abonnement er basert på en kombinasjon av abonnementstype, antall brukere som skal ha tilgang, og hvilke standarder abonnementet består av. Et abonnement har også en årlig abonnementsavgift.

Les mer om abonnement

 

Fremdeles mulig med enkeltkjøp og utskrifter

Vi tilbyr fremdeles enkeltkjøp [LENKE] for de som ønsker det. Enkeltkjøp tilbys enten som en online lesetilgang i lesevinduet vårt eller en trykket utgave sendt per post.

Vi leverer ikke lenger «Skriv ut selv» som enkeltkjøp, men med et abonnement kan du skrive ut så mange eksemplarer du ønsker av en standard du har i et abonnement (med unntak av «Undervisningsabonnement uten utskrift»).

Gammel nettbutikk avvikles 1. mars

Våre gamle nettsider og nettbutikk på handle.standard.no vil avvikles helt for eksterne brukere 1. mars 2024. Alle som fremdeles bruker våre gamle nettsider av forskjellige grunner må nå gå over til å bruke nye nettsider. Til informasjon må alle kunder opprette ny bruker på nye nettsider, selv om man hadde en konto på gammel nettbutikk. Les mer om dette her [LENKE]

Ta kontakt ved spørsmål

Har du spørsmål om abonnement eller kjøp av standarder generelt så er det bare å ta kontakt med oss:

  • For spørsmål om kjøp og abonnement ta kontakt med våre selgere på salg@standard.no eller telefon 67 83 87 00 (kl. 8-16)
  • Trenger man hjelp med innlogging eller andre tekniske problemer kan man ta kontakt med Support på support@standard.no eller telefon 67 83 87 00 (kl. 8-12)

 

Se også vår spørsmål og svar-side om ny abonnementsløsning